Memilih sepasang Lovebird

Terdapat 3 jenis lovebird yang biasa dibela di malaysia (peachface, Fischer dan Masked) dan  susah nak kenal jantina mereka kalau sekali imbas.  Namun terdapat perbezaan kecil dan untuk mereka yang sudah pakar boleh kenal tanda-tanda tu.

Bagi orang yang tak pakar macam saya ni DNA test ialah penyelesaian terbaik untuk kenal jantina lovebird. Jika kos yang tinggi dan susah nak jumpe tempat yang boleh buat DNA test ni menyebabkan anda bersedih hati maka jangan runsing. Ada cara lain mudah dan lebih murah.. 

Jantina lovebirs boleh ditentukan dari perangai mereka. Cara ni makan masa banyak dan burung perlulah matang sepenuhnya (1 tahun ke atas). Cara ni bukan lah 100% berkesan. Kadang2 ada Peachface jantan yang pandai kutip nesting material macam betina juga. Tapi kalau burung tu bertelor memang kompom lah betina. Jangan terperanjat kalau sepasang lovebird betina boleh bertelor tanpa jantan. Kalau telor dah cecah 10 -12 biji kemungkinan besar anda ada dua ekor betina. biasa lovebird telor 3-6 biji saja.